Charakterystyka trudności dyslektycznych

„Charakterystyka trudności dyslektycznych” –

opracowanie : Anna Kozańska (pedagog)
Niniejsze opracowanie stanowi skrót referatu z konferencji nt.
„ Uczeń z dysleksją w szkole”


Efektem oddziaływań dydaktycznych  I etapu edukacyjnego  powinno być opanowanie przez dziecko płynnego czytania i pisania, aby mogło sprostać wymaganiom szkolnym.
W praktyce szkolnej  posługiwanie się językiem odbywa się na trzech poziomach: mówienie, czytanie, pisanie. Język  pisany jest również formą  wprowadzania dziecka w świat kultury, jest specyficzną  drogą socjalizacji.
A. Mauer wskazuje, że biegłe czytanie  można najlepiej  opisać jako elastyczną  kombinację  świadomości fonologicznej i automatyzacji. Rozwój umiejętności czytania  i pisania u dzieci przebiega kilka faz, w których  stosują one odrębne strategie czytania: logograficzną, fonologiczną, ortograficzną.
Dzieci z problemem dysleksji stosują najczęściej elementarną czyli logograficzną  strategię czytania, lub też strategię głoskowania tj. odczytują kolejne głoski  w wyrazach , posługując się nazwami liter i składają w całość, co przeszkadza im w przywoływaniu znaczenia , nawet niekiedy  bardzo prostych , nieznanych słów. Cała ich bowiem uwaga skoncentrowana jest  na rozpoznawaniu poszczególnych liter- na ich rozszyfrowywaniu.

Czytaj więcej...

Jąkanie- przyczyna czy skutek zaburzeń emocjonalnych. Diagnoza. Terapia.

Jąkanie- przyczyna czy skutek zaburzeń emocjonalnych. Diagnoza. Terapia.

 

Jąkanie jest zaburzeniem tempa, rytmu i intonacji wypowiedzi werbalnej. Może mieć charakter kloniczny, toniczny bądź mieszany. Może towarzyszyć mu wydawanie pozornie upłynniających wypowiedz dźwięków, słów czy nawet zwrotów a także wykonywanie tików i współruchów.

Niewielka jest wiedza na temat mechanizmu powstawania tego rodzaju niepłynności mówienia. Dotyczy to zarówno fizjologii tego zjawiska jak i jego uwarunkowań emocjonalnych i społecznych.    Terapia jąkania jest bardzo trudna. Uzyskane efekty często mają tylko tymczasowy charakter- bywa, że niepłynność powraca z jeszcze większym nasileniem. Często też okresy poprawy i pogorszenia mówienia przeplatają się. Przyczyny tych wahań są często trudne do ustalenia, zarówno dla podmiotu jak i terapeuty.

Jest wiele teorii próbujących wyjaśnić mechanizm powstawania tego zaburzenia.

Czytaj więcej...

godło

Ważne

Gościmy

Odwiedza nas 101 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
101608
Copyright © 2018 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.