Przyjaciel uważność w pracy nauczyciela cz. I

Przyjaciel uważność w pracy nauczyciela cz I


Szczęścia szukaj blisko siebie, bo ono jest w drobnych, codziennych radościach.
Joseph Fohat


Bardzo często nie jesteśmy świadomi tego, na czym skupia się nasza uwaga. Skupić uwagę wcale nie jest tak łatwo. Jest wiele rzeczy, które mogą nas rozpraszać. Im bardziej staramy się zwalczyć „rozpraszacze” czyli różne bodźce rozpraszające, tym silniej nasza uwaga właśnie na nich się skupia. Uważność zakłada otwartość, nastawienie pełne otwartości, zainteresowanie i akceptację. Kiedy walczymy z uczuciami czy myślami, to one natarczywie wracają. Tym więcej nas pochłaniają, tym większy wywierają na nas wpływ. Powinniśmy im pozwolić przepływać, mamy je dostrzegać, bez osądzania i reagowania. Paradoks polega na tym, że im bardziej z czymś walczymy, tym bardziej to coś pochłania nasze myśli i uwagę. Ważną umiejętnością w rozwijaniu uważności jest relaksacja, wyciszenie i skupienie na sobie.
Osoby praktykujące relaksację :

  • są bardziej stabilne emocjonalnie
  • łatwiej podejmują decyzje
  • szybciej regenerują się po stresujące sytuacji
  • optymistyczniej patrzą na życie
  • są bardziej komunikatywne
  • są bardziej nastawione na współpracę, a nie na rywalizację

Oddychamy nieświadomie. Nie towarzyszy nam zazwyczaj myśl, że teraz oddychamy. Ale przecież nie jesteśmy w stanie żyć bez oddechu.
Nauczenie uczniów uważnego oddychania to bardzo ważna umiejętność, która pozostanie z nimi przez całe życie, w każdej sytuacji. Oto jeden z przykładów.
Uważne oddychanie (5 minut)

  • Uczniowie mogą stać lub usiąść podczas tego ćwiczenia.
  • Prosimy uczniów, aby położyli obie ręce na brzuchu.
  • Uczniowie powinni zamknąć oczy lub spojrzeć w dół na ręce.
  • Pomóżmy uczniom we wzięciu 3 wolnych głębokich wdechów i wydechów, aby mogli zobaczyć, czy są w stanie poczuć ruch dłoni.
  • Możemy policzyć głośno „1, 2, 3” podczas każdego wdechu oraz „1, 2, 3” podczas każdego wydechu, zatrzymując się nieco na końcu każdego wydechu.
  • Zachęcamy uczniów, aby zastanowili się nad tym, jak czują swój oddech, odpowiadając cicho, w myślach na następujące pytania.
  • Co porusza naszymi rękami, gdy leżą na brzuchu? Czy to powietrze wypełnia twoje płuca?
  • Czy czujesz, że powietrze wpada przez nos?
  • Czy czujesz, jak powietrze przesuwa się przez nos?
  • Czy powietrze jest nieco zimniejsze po wejściu i cieplejsze po wyjściu

Pojawia się szereg badań, które wskazują, że uważność może pomóc naszym uczniom poprawić zdolność do zwracania uwagi, uspokojenia się, gdy są zdenerwowane i podejmowania lepszych decyzji. Krótko mówiąc, pomaga w regulacji emocji i koncentracji poznawczej. Każdy nauczyciel ucząc uważności musi w swój własny sposób samemu praktykować uważność. Tylko wtedy będzie on w stanie uczyć jej innych. Posłużmy się przykładem: jeśli sami nie potrafimy tańczyć, to nie nauczymy tańca innych ludzi. Jeśli nie potrafię grać na instrumencie, to nie nauczę gry na pianinie nikogo. A więc zacznijmy sami praktykować uważność. Zacznijmy pracę od siebie. Tylko w ten sposób możemy zostać nauczycielem, który wdraża praktykę uważności w szkole czy przedszkolu. Prawdopodobnie już od dawna bardziej świadomie bądź nieświadomie wdrażamy niektóre z ćwiczeń uważności. Albo praktykujemy uważne wykonywanie codziennych zadań albo pracujemy z oddechem lub robimy przerwy służące refleksji. A być może mamy swój inny sposób na wdrażanie uważności i koncentrowanie się na tu i teraz. Sprawdźmy na początek czego oczekujemy po nauce dzieci uważności? Pamiętajmy, że jedną z zasad uważności jest porzucenie wszelkich oczekiwań, dotyczy to również nauczania uważności dzieci. Czy oczekujesz, że dzięki uważności uda ci się wyeliminować napady złości u dzieci? A może chcesz, aby dziecko było spokojne? A może zależy ci na tym, by w klasie było cicho? Jeśli masz takie oczekiwania, to prawdopodobnie się rozczarujesz. Bycie cichym czy spokojnym nie jest ostatecznym celem uważności, choć może być jej miłym skutkiem ubocznym.

Małgorzata Hołod-Głuszek

Literatura :
Mindfulness. Trening uważności D . Penman
Uważne uczenie się .Zredukuj stres i zwiększ produktywność mózgu by uczyć się efektywnie. DR Craig Hassed i Dr Richard Chambers ( 2018r)

godło

Gościmy

Odwiedza nas 96 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
584070
Copyright © 2024 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.