Dla dysleksji charakterystyczne jest to, że trudności w dekodowaniu pojedynczych słów są zazwyczaj niewspółmierne do wieku życia oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych, trudności te nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często prócz trudności w czytaniu, dodatkowo pojawiają się poważne trudności w opanowaniu sprawności w zakresie czynności pisania i poprawnej pisowni.
Należy pamiętać że pojedyncze trudności niekoniecznie świadczą, że dziecko jest dyslektykiem. Jednak współwystępowanie kilku z nich lub znaczne nasilenie któregoś powinno skłonić do podjęcia stosownych działań. Nauczyciel obserwując ucznia może zauważyć niepokojące sygnały, które będą z kolei skłaniały do przeprowadzenia procedury diagnostycznej pod kątem trudności dyslektycznych przy zastosowaniu badań psychologicznych, pedagogicznych w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
W toku postępowania diagnostycznego prócz specjalistycznych badań psychologiczno-pedagogicznych, uwzględnia się opinie nauczycieli i wychowawców o osobie badanej, opinie rodziców/opiekunów, samoocenę, autoprezentację osoby badanej (motywacja, odporność na stres, brak zaniedbań środowiskowych) , inne opinie specjalistyczne (interdyscyplinarne).
Podczas obserwacji dziecka w szkole, w trakcie zajęć jak i dokonując analizy wytworów pisemnych dziecka warto zwrócić uwagę na charakterystyczne błędy w czytaniu i pisaniu symptomatyczne dla obrazu objawów dysleksji są to:
U dziecka z z podejrzeniem dysleksji obserwować możemy skutki zaburzeń czytaniu, takie jak:
Trzeba pamiętać, że opanowanie umiejętności czytania obejmuje: technikę, tempo i poprawne rozumienie treści.
Czytanie głośne powinno zatem być:
Ucznia z objawami dysleksji charakteryzować również często będzie brak rozumienia treści całego tekstu, bądź niektórych fragmentów, zaś wiemy, że: czytanie ze zrozumieniem powinno cechować:
Analizując dokonania ucznia pod kątem diagnozy trudności dyslektycznych nauczyciel może kierować się ogólnie przyjętymi wyznaczniki umiejętności czytania, takimi jak:
Im większa rozbieżność pomiędzy poziomem czytania a etapem edukacji, tym trudności mogą mieć charakter bardziej głęboki i wywoływać znaczącego stopnia skutki w postaci niepowodzeń szkolnych.
U uczniów z podejrzeniem dysleksji możemy również obserwować wolne tempo pisania i / lub zaburzenia graficznej strony pisma ze względu na zniekształcone, nieproporcjonalne i niespójne litery, niejednolicie położone względem siebie i liniatury. Należy pamiętać, że prawidłowo rozwiniętą umiejętności pisania obejmuje: technikę, tempo, ortografię, wypowiedzi samorzutne i na temat.
Pisać to znaczy:
W efekcie pisania ręcznego na poziomie edukacji wczesnoszkolnej uczeń powinien pisać kształtnie i płynnie, zachowując właściwe proporcje, położenie, zagęszczenie i spójność liter w wyrazach, wyrazów w tekstach, powinien teksty właściwie rozmieszczać w liniaturze i na stronicy.
Trudnościom dyslektycznym często towarzyszy nieprawidłowy zapis ortograficzny wyrazów, zniekształcenia i/lub niekomunikatywność tekstu zapisanego. Wiemy natomiast, iż w efekcie nauki ortografii na poszczególnych etapach kształcenia uczeń powinien pisać poprawnie, bezbłędnie posługując się literami alfabetu, zachowując ich właściwą liczbę, kolejność i rodzaj w strukturach wyrazów oraz przestrzegając zasad pisowni. W efekcie nauki pisemnego wypowiadania się uczeń powinien swobodnie pisać na różne tematy, ujmując treść rzeczowo i strukturalnie pod względem merytorycznym, używając istotnych słów, argumentów i refleksji. Zatem jeżeli uczeń w normie intelektualnej ma poważne trudności w organizacji własnej wypowiedzi, gdyż popełnia w niej błędy gramatyczne, stylistyczne, ortograficzne, specyficzne, doznaje ciągłych trudności w czytaniu pomimo nakładu pracy własnej, to można przyjąć założenie, iż może przejawiać specyficzne trudności w uczeniu się i zasugerować rodzicom pogłębioną diagnozę w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Opracowanie
Anna Kozańska
pedagog
Literatura:
„Edukacja terapeutyczna”pod red. J Jastrząb, AKAPIT, Toruń 2002