Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu,jak je motywować i wspierać do systematycznego uczenia się poza szkołą

Jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak je motywować i wspierać

do systematycznego uczenia się poza szkołą

Drodzy Rodzice, w ostatnich dniach nasze życie się zmieniło, ograniczone zostało życie publiczne, kontakty z innymi, pojawiła się niepewność odnośnie pracy i edukacji dzieci. Dla każdego z nas to trudny czas. Pamiętajmy, że to tylko stan przejściowy, który minie. Mimo to, sytuacja która nas dotknęła może wywoływać napięcie i stres. Nie dopuśćcie, aby temat koronawirusa był głównym tematem rozmów w domu. W życiu codziennym trzymajcie się rutyny- to pomaga.
Wszyscy musimy się zmierzyć z zaistniałą sytuacją edukacji dzieci w domu. Chcemy przedstawić kilka wskazówek ułatwiających organizację nauki w domu. Przede wszystkim przypominajmy dzieciom, że to nie jest czas ferii, że mają obowiązki związane z kontynuacją nauki.

WAŻNE
Konieczna jest systematyczna praca dziecka, uwaga i wsparcie ze strony rodziców.


W trakcie nauki w domu pamiętajcie o najważniejszych zasadach:

  • Zacznij dzień wcześnie, najlepiej o tej samej porze, co dzień szkolny (nie później niż o 9.00).
    Ważne jest, żeby dziecko ubrało się w normalne ubrania, nie chodziło cały dzień w piżamie. Nie ulegaj prośbom dzieci, aby dłużej poleżały w łóżku. Pamiętajmy, że to raczej nie skończy się na jednym ustępstwie.
  • Zadbaj o zdrowe śniadanie. Odpowiednia dieta wspiera system odpornościowy, wspomaga koncentrację i pamięć.
  • Przygotuj miejsce pracy dziecka- czyste biurko, telefony i tablety należy odłożyć np. na blacie w kuchni. W pokoju, w którym dziecko odrabia lekcje nie może być włączony telewizor.

WAŻNE
Traktuj naukę dziecka jako rzecz świętą. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku. Niech dziecko widzi, że traktujesz jego naukę bardzo poważnie. Ustal, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie. Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze, a telefony będą wyciszone. To podstawowy błąd pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy. 

  • Wspólnie zróbcie plan dnia (jak plan lekcji w szkole).
    Niech dziecko sprawdzi polecenia od nauczyciela na dany dzień, zrobi listę zadań do wykonania. Pamiętajmy, że zadania trudne dzielimy na części. Warto zrobić graficzny plan dnia i zaznaczać wykonane zadania.
    Przykładowy ogólny plan dnia: 9.00- 11.00 nauka, w trakcie dwie krótkie przerwy, godzina przerwy- drugie śniadanie, ruch, 12- 14 nauka, o 14 obiad a później zabawa. Gdy rodzice pracują to o 17. 00 spotkanie z nimi aby pokazać co dziecko zrobiło i pomóc mu w tym, w czym ma trudności.

    Krótkie przerwy (zależnie od potrzeb dziecka) co 30- 45 minut – przerwy (max. 10- 20 minut) powinny być przeznaczone na poruszanie się, nie korzystamy wtedy z komputera i innych wciągających rzeczy. Można wykorzystać stoper, który będzie regulował czas pracy.

Po nauce nie zapominajmy o ruchu na świeżym powietrzu!!!...no i przyjemnościach….

Zachęcamy do wspólnego gotowania, prac w ogródkach (widzimy jak pięknie budzie się wiosna), spacerów czy innych wspólnych zajęć, które mają sprawić radość naszym dzieciom. Ograniczmy czas spędzany przed telewizorem i komputerem.
Zdajemy sobie sprawę, jak trudno samemu mobilizować się do pewnych rzeczy, a co dopiero nasze pociechy zachęcić do nauki. Chcemy Państwu przypomnieć kilka ważnych rzeczy, które być może Wam w tym pomogą.


  • Oto kilka podstawowych informacji o sposobach uczenia się:
    • Powtarzanie - najlepszy sposób na zapamiętywanie.
    • Powtarzać należy głośno, często.
    • Przepytuj sam siebie (starsi uczniowie).Wskazane, aby młodszych przepytywali rodzice.
    • Rób notatki- używając kolorowych pisaków do podkreślania zasadniczych kwestii oraz kartek do oddzielania partii materiału.
    • Rysuj wykresy i ilustracje na dany temat.
    • Wykorzystuj inne formy aktywności, aby lepiej zapamiętać – używaj atlasów, słowników. Wyjaśnij komuś, przedyskutuj, opowiedz, pomóż koledze słabszemu w nauce.
    • Jeśli to pomaga spaceruj albo wystukuj rytm podczas zapamiętywania.
    • Zaczynaj uczyć się od najtrudniejszych przedmiotów.
    • Przeplataj przedmioty ścisłe humanistycznymi np. po historii ucz się matematyki, potem polskiego, potem fizyki.

WAŻNE
Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie. Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne.


Motywacja do nauki to trudny temat dla każdego rodzica. Bardzo byśmy pragnęli aby nasze dziecko chciało się uczyć, aby nauka sprawiała mu przyjemność. Pamiętajmy, że nauka to wyzwanie, poznawanie ciągle czegoś nowego, odkrywanie, poszerzanie horyzontów. Uczenie nigdy nie powinno być nudne, bo rozwija, zajmuje, wzbogaca człowieka wewnętrznie. O nauce, o uczeniu się, o szkole nigdy nie można mówić źle. Nie powinniśmy nastawiać negatywnie dziecka do nauki, nie straszyć szkołą, nie zniechęcać. Podstawowa zasada: aby nauka była dla dzieci ważna musi być ona ważna dla nas.

Oto kilka wskazówek:

  • Chwal i nagradzaj- ważne są ustne pochwały, miłe słowo doceniające trud włożony w naukę. Czasami konieczne są drobne nagrody materialne- trzeba ustalić z dzieckiem cele do osiągnięcia. Pamiętajmy, że nagrodą może być wspólne spędzanie czasu w atrakcyjny sposób typu gra planszowa, wycieczka rowerowa, zabawa.
  • Ucz przez zabawę. Nudną naukę ułamków doskonale jest zastąpić prezentacją ułamków na klockach lego. W warunkach domowych możemy przeprowadzić niejeden eksperyment naukowy z dziedziny fizyki czy biologii.
  • Nie zbywaj, nie zniechęcaj, nie wyręczaj. Ważne jest stawianie na samodzielność dziecka podczas nauki, powstrzymywanie się od nadmiernej kontroli i ingerencji.
  • Ustal jasny, stabilny, niezmienny harmonogram dnia.
  • Rozwijaj jego pasję.
  • Nie krytykuj.
  • Pobudź ogólną motywację do nauki. Warto wzbudzać w dziecku ogólną motywację do nauki. Powinno ono zrozumieć, po co w ogóle musi się uczyć. Trzeba przystępnie wyjaśnić mu, do czego przydaje się uzyskana wiedza. Nasza pociecha powinna mieć świadomość, że edukacja jest bardzo praktyczna i czyni nasze życie łatwiejszym. Niech wie, że umiejętność liczenia przydaje się np. do określenia kwoty, jaką potrzeba wziąć na zakupy, a umiejętność czytania pozwoli mu samodzielnie czytać jego ulubione bajki. Możemy również opowiedzieć dziecku o tym, że uzyskana wiedza pozwoli mu stać się w przyszłości kimś, kim chce być.
  • Kochaj i akceptuj. Na każdym kroku wzmacniajmy w dziecku wiarę w siebie. Akceptujmy jego słabości, wykażmy zrozumienie dla niepowodzeń. Zapewniajmy o swojej miłości szczególnie w tych trudnych dla dziecka chwilach. Jeśli nasza pociecha uwierzy, że może i że potrafi czegoś dokonać, łatwiej poradzi sobie z każdą trudnością.
  • Pokazuj autorytety. Szukajmy autorytetów wokół dziecka, zwracajmy uwagę na jego zainteresowania i pokazujmy mu pozytywne aspekty edukacji na przykładach znanych i lubianych. Nie zapominajmy przy tym o sobie. My też powinniśmy świecić przykładem- dzięki temu będziemy wiarygodni w oczach dziecka.
  • Nie pozwól dziecku, aby źle mówiło o sobie.
  • Buduj w dziecku poczucie własnej wartości.
  • Podkreślaj sukcesy, zamiast braków. Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się dobrze nauczyło oraz to, w czym już jest kompetentne. Nawet jeśli to będą tylko dwie daty lub cztery słówka czy jedna definicja. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez te kilka dni.

W motywacji ważni są także przyjaciele. Dobrze jest porozmawiać z kolegą, przyjacielem i spytać ile oni już odrobili lekcji, czego się nauczyli, czy przeczytali lektury- nie w formie zawodów, ale pewnej zachęty. To działa! 

Kontakty z innymi są dla wszystkich, zwłaszcza w tych trudnych czasach bardzo ważne, a nowoczesne technologie (przy ograniczeniu bezpośrednich kontaktów) to ułatwiają. Pozwólmy dzieciom na kontakt z innymi (oczywiście po czasie przeznaczonym na naukę) i sami wspierajmy się nawzajem.
Życzymy powodzenia!


Opracowały:
Wanda Rąbalska- psycholog
Anna Stachowiak- pedagog, logopeda

godło

Gościmy

Odwiedza nas 197 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
586568
Copyright © 2024 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.