Jak efektywnie i miło spędzać czas z małym dzieckiem

Jak efektywnie i miło spędzać czas z małym dzieckiem


Drodzy rodzice pamiętajcie, że każda chwila wspólnie spędzona z dzieckiem procentuje w przyszłości i pozytywnie wpływa na jego rozwój. Chcemy przedstawić kilka propozycji do wykorzystania w czasie wolnym.


Teraz możemy pozwolić dziecku na wykonywanie czynności, w swoim tempie i zgodnie ze swoimi możliwościami. Pozwólmy, aby mogło samodzielnie ubierać się, rozbierać. Dajmy możliwość wyboru odzieży spośród dwóch proponowanych przez nas rzeczy. Jednocześnie w trakcie czynności samoobsługowych możemy ćwiczyć nazywanie części ciała, kolorów, nazw rzeczy, faktur, wykonywanych czynności. Pozwólmy dziecku na swobodne wyrażanie swojego zdania i preferencji. Zwracajmy uwagę na prawidłowe mycie rąk i wykonywanie ruchów, które pozwalają ćwiczyć małą motorykę. Ważne jest też dokładne wycieranie rąk ( stymulacja sensoryczna). Wykorzystajmy to, że dzieci lubią zabawy z mydłem i wodą. Zachęcajmy do samodzielnego spożywania posiłków, picia z kubka, co ważne jest do prawidłowego funkcjonowania aparatu artykulacyjnego, rozwoju mowy. Samodzielne używanie sztućców rozwija koordynację wzrokowo- ruchową i sprawność manualną.


Podczas zabaw wykorzystajmy dostępne w domu materiały, ulubione zabawki i sprzęty. Dla rozwoju dziecka bardzo ważne są zabawy tematyczne. Podążajmy za dzieckiem, wzbogacajmy jego pomysły albo sami je inicjujmy np. zabawa w sklep, przyjęcie urodzinowe itp. Rozwija to wyobraźnię, kreatywność dziecka, słownictwo, umiejętność wchodzenia w dialog, współdziałanie oraz uczy zasad społecznych.Ćwiczmy małą motorykę oraz sprawność grafomotoryczną wykorzystując kredki, farby, ciastolinę, plastelinę (pomysły na ciekawe prace dostępne są w Internecie). Zachęcajmy do posługiwania się nożyczkami, co jest trudną do opanowania przez dziecko umiejętnością.

Do stymulacji funkcji poznawczych można wykorzystać klocki (najlepiej drewniane), guziki. Pozwólmy dziecku na swobodną zabawę, zachęcajmy do budowania wieży oraz budowania według naszych wskazówek (ćwiczenie rozumienia poleceń). Uczmy segregowania np. według koloru, wielkości, kształtu, układania szeregów (żółty, zielony, czerwony, żółty, itd.). Możemy przeliczać elementy, określać relacje więcej-mniej, oraz relacje przestrzenne np. nad, pod, za, przed itd. Wykorzystajmy dostępne w każdym domu klamerki. Czynność przypinania i odpinania ćwiczy sprawność motoryczną, chwyt pęsetkowy. Możemy je segregować, przeliczać, układać z nich wzory.


Do stymulacji chwytu, motoryki małej i stymulacji dotykowej wykorzystajmy dostępne w domu takie produkty jak: fasola, groch, ryż, kasze. Możemy je przesypywać do pojemników, segregować, kreślić na nich wzory. Można przy okazji wykorzystać szczypce kuchenne doskonalące chwyt pęsetkowy. Wkraczając w świat kuchni włączmy dziecko we wspólne przygotowywanie posiłków. Poprzez rozpoznawanie zapachów aktywizujmy zmysł węchu oraz smaku, zachęcajmy do próbowania różnych potraw. Bardzo lubiana przez dzieci jest zabawa masą solną. Chętnie też przy okazji wypieków bawią się domowym ciastem. Gryzienie oraz rzucie pokarmów o różnych konsystencjach wpływa na prawidłowe funkcjonowanie aparatu mowy. Wykorzystajmy bańki, wiatraczki, słomki do dmuchania. Ćwiczmy umiejętność wydłużania czasu koncentracji uwagi na danej czynności.

Uczmy dziecko słuchać i słuchajmy, co dziecko do nas mówi. Czytajmy i oglądajmy z dzieckiem książeczki. Zachęcajmy do wskazywania i nazywania elementów na obrazkach, odpowiadania na pytania. W miarę możliwości zachowując wszelkie zasady bezpieczeństwa spędzajmy czas na świeżym powietrzu. Zabawy piłką, w chowanego, spacery czy jazda rowerem korzystnie wpłynie na rozwój dziecka. Ważne jest aby w tym wolnym czasie w domu panowała miła i spokojna atmosfera. Ograniczmy oglądanie telewizji, starajmy się wiadomości oglądać bez udziału dziecka. Pamiętajmy, że nasze emocje, a zwłaszcza lęk, niepokój wpływają na emocje dziecka. Wyjaśniajmy zaistniałą sytuację w dostępny dla dziecka sposób (polecamy dostępną na facebooku PPP bajkę D. Bródki „ Bajka o złym Królu Wirusie i dobrej Kwarantannie”).
Cieszmy się każdą spędzoną wspólnie chwilą, obserwujmy postępy i rozwój dziecka. Chwalmy i dostrzegajmy każde jego najmniejsze osiągnięcie i razem się z tego cieszmy.
Opracowały :
Wanda Rąbalska- psycholog
Justyna Siębor- neurologopeda
Anna Stachowiak- pedagog, logopeda

W razie pytań prosimy o kontakt poprzez mail PPP: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

godło

Gościmy

Odwiedza nas 189 gości oraz 0 użytkowników.

Odsłon

Odsłon artykułów:
586563
Copyright © 2024 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Nowym Tomyślu. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.